Saturday 27 March 2010

Uppdrag Granskning "Den andra våldtäkten"

Hade en tanke över vad jag skulle blogga om...men har precis sett det senaste avsnittet av Uppdrag granskning och är lite i chocktillstånd! Om det är nån som har missat det så handlade det om "skandalen i Bjästa" som den kallas i aftonbladet! En ung tjej som blev våldtagen av en äldre kille på skolan och där ingen trodde på hennes historia trots att killen blev dömd i både tingsrätten och hovrätten och där en häxjakt startades på internet mot den stackars flickan och hela det lilla samhället stod på killen sida!! och han blev dessutom dömd för ytterligare en våldtäkt som begicks några månader senare!! Helt fruktansvärt!! Dels så är ju hela grejen med att alla vänder ryggen mot flickan helt otänkbar!! Men åxå all ryktesspridning som sker och att alla tror på det de hör! Vuxna människor som tar ställning för en pojke för att de har hört av bekantas bekant att tjejen var intresserad av killen och nog blev sur för att han inte ville ha henne!! Hur kan man tänka så?!?? Och även efteråt när killen blivit dömd så tror folk ändå på vad de hört från någon som hört från någon som hört från någon annan?!!
Det läskiga är ju åxå hur mycket internet spelar in. Att en osanning kan spridas så snabbt. Facebook, bloggar, chat mm. Och det är ju inte första gången som man läser om folk som blivit mobbade på nätet!!
Jag hade det inte så kul när jag gick i grundskolan. Var en hel del som var ganska så elaka mot mig. Jag kan ju bara föreställa mig hur det skulle vara om jag gick i grundskolan nu och när man kommer hem till tryggheten hemma, och mobbningen fortsätter även där fast på nätet!! Hemmet blev ju som en fristad där man kunde slappna av och känna sig trygg och lite glömma bort allt det som hänt i skolan. Får ont i hjärtat när jag tänker på barn som blir mobbade för jag vet hur fruktansvärt det är, och att tänka att det antagligen har det ännu värre idag än vad jag hade det för 20 år sen!!!

Mattiaz x

1 comment:

  1. Bra skrivet! Att se en skola, vars vuxna förhöll sig så passiva gentemot det som hände är under all kritik! Och att det inte stannar där, utan fortsätter även i den andra värld man lever i gör att det finns ingenstans man kan få vara ifred. Jag hoppas att detta blev en ögonöppnare för många. Det blev det för mig!

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!