Sunday 20 February 2011

gay gay gay

Jag klagade ju för några blogg inlägg sedan över tv 4 och deras "gay-version" av halv åtta hos mig. Detta var tydligen för att "ladda upp" inför Qx gay gala som sändes igår (lördag).
Ni som läst min blogg innan vet mina åsikter om Gay-världen, pride mm, och qx galan faller lite innanför ramen där också...men efter att ha tittat på melodifestivalen (som var bättre denna veckan men ganska dåligt ändå...hur svårt kan det vara att hitta bra låtar när tusentals låtar skickas in?!!) så tittade jag på qx galan... och jag måste säga att de faktiskt lyckats med den i år!! Carina Berg var en fantastisk programledare, bra musik nummer (helt live till skillnad från melodifestivalen!) och faktiskt bra och värdefulla tankeställare och hyllningar till folk som betyder något och som gör något bra för hbt-världen! Så från att ha tyckt att tv 4 var dumma i huvudet som hade gay version av halv åtta hos mig så måste jag nu faktiskt hylla tv 4 för ett grymt bra program. Bra klippt.. de visade "bara" vissa priser och de valde verkligen de rätta!! Att en amerikansk politiker fick årets hederspris för att han uppmärksammat den fruktansvärda självmordsvågen av unga, mobbade hbt personer och att han faktiskt var på plats på qx galan och höll även där ett bra tal var underbart! Vill ni se talet han höll i den amerikanska senaten (eller vad det kallas.. i sin delstat..) Så klicka HÄR.

Jag har så blandade känslor för en qx gala. Det är ju jättebra att det uppmärksammas att vi fortfarande har en bit kvar tills det är helt accepterat att vara homosexuell och att de som verkligen kämpar för jämställdhet får chans att hyllas för det är de verkligen värda... men sen blir det ju samtidigt åxå det här ytliga och fördomsfulla som omger en gay-gala som jag inte tycker om. Att "vi" vill vara som alla andra, men samtidigt ska vi ha en EGEN gala, en EGEN Pride-festival och på nått sätt bevisa (medvetet eller omedvetet) att vi faktiskt är annorlunda och tänker INTE sälla oss till hetero-världen!
Problemet som jag ser det är att många i gay världen vill både ha kakan och äta upp den. Vill vara unika och speciella och sticka ut, men åxå vara i den gråa vanliga massan... Eller det är kanske inte så ovanligt? Det är kanske det alla människor vill,oavsett sexuell läggning?! Att bara få vara sig själva och göra och känna som man själv tycker.
Det betyder att alla människor är lika OCH unika och att sexualiteten inte har någonting med saken att göra!

2 comments:

  1. Jag kan hålla med dig i ditt gay-resonemang till viss del. Men samtidigt så ser jag det inte som att gays kämpar föra att betraktas som alla andra. Jag tänker att de kämpar för att bli accepterade så som de är, oavsett om de gillar paljetter, läder eller vovve, volvo och villa. Så ser jag på saken.

    ReplyDelete
  2. Jag hade gärna haft en QX-gala som var "min". :) Jag är helt inne på det sista du skrev, alla vill väl ha lite flärd, lyx och det där lilla extra i livet.

    Sexuelläggning är oviktig för alla andra än de inblandade.

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!