Saturday 12 February 2011

I´m such a Gleek!!!

Jag erkänner: Jag ÄLSKAR Glee!!!! Denna fantastiska serie som utspelar sig på en highschool i usa och som handlar om deras glee-klubb.
I sverige som är det nog inte så många som egentligen vet vad en Glee-klubb är (iallafall inte innan serien kom hit) men i usa är det tydligen en väldigt stor grej, finns på de flesta skolor. Man kan väl säga att det är en typ av kör-klubb...men en avancerad sådan. Det är inte bara att de sjunger en låt utan det är en show med koreografi...lite som ett musikalnummer kan man säga. Det arrangeras stora Glee tävlingar mellan skolor och nationellt. Det är alltså detta som serien Glee handlar om. Eftersom jag ju är en musikalnörd så förväntade jag mig att jag skulle älska denna serie när jag började titta... men det gjorde jag inte helt till en början. Tyvärr så är alla låtar och nummer så genomproducerade att det blir lite plastigt..det låter liksom för perfekt, MEN det är fantastiska skådespelare med som alla är fantastiska sångare som man VET kan sjunga live så det känns ändå ok efter ett tag!! Lea Michele som spelar Rachel var ju original Vendela i Broadway hiten Spring Awakening och Matthew Morris som spelar läraren Will Schuester skapade bl.a rollen som Link i musikalen Hairspray!
Det som fått mig att fullkomligt älska denna serie är nu när jag kommit in i säsong 2. Fantastiskt manus som lyckas med konststycket att både vara vansinnigt roligt och seriöst och gripande men utan att det blir patetiskt, helt underbara shownummer,grymma sånger och mash-ups (när man blandar flera låtar till en låt) och spännande guest-stars (bla Brittney Spears, Carol Burnett, Neil Pattrich Harris, Kristin Chenoweth, Jonathan Groff, Idina Menzell, Olivia Newton-John, Josh Groban och Gwyneth Paltrow)



Just nu finns det inget dåligt med denna serie. Man skrattar, man gråter, man sjunger med i låtarna och njuter av fantastiska nummer (och alla musikallåtar såklart)!!! Den får helt enkelt 10 stjärnor av 10 möjliga! =)

Mattiaz x

1 comment:

  1. Måste erkänna att jag aldrig har sett avsnitt av Glee, har tänkt göra det varje gång jag har sett reklam för det men - när och var går det?

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!