Monday 7 March 2011

Nytt mode?

Detta inlägget kommer handla om något som är lite kontroversiellt och som säkert komma sticka i ögonen på vissa. Drog mig först lite för att skriva det, men kände sen att det faktiskt är en viktig debatt även fast det känns fånigt. Ämnet är: klänningar!

I helgen så hjälpte jag min vän Sara att välja ut kläder till ett scenframträdande. Egentligen så var det inget ovanligt med det... vi skulle välja ut olika klänningar.... det som var lite annorlunda var att klänningarna ska bäras av killar! För Saras del var det bra att jag var med så hon kunde se vilka klänningar som passade (rent storleksmässigt) på en kille. Det blev en väldigt rolig eftermiddag där jag testade ca 15 olika klänningar...med varierande resultat=) Det var då det slog mig...: Varför kan man inte ha klänning som kille?
Jag vill redan här poängtera att jag inte har något som helst intresse av att byta kön, är transexuell eller vill vara transvestit eller dragqueen utan att detta handlar helt seriöst om varför vissa klädesplagg bara är till för ett av könen?!

Långbyxor var ju för bara några generationer sen omöjligt för en kvinna att bära. Modeskaparen Coco Chanell var den som först lät kvinnor bära långbyxor och banade väg för att det idag är helt accepterat för kvinnor att klä sig i liknande kläder som män.. men varför är det inte tvärt om? Vad är det vi är så rädda för? Vi pratar här om kläder, tygstycken ihopsatta på ett visst sätt för att hålla oss varma, skydda kroppen och givetvis också för att göra oss vackra men vad är det som avgör att vissa plagg enbart är till för kvinnor?!

Senaste tiden så har det pratats i media lite om det här med kläder och könsidentitet. En pojke på 6 år som blivit mobbad i skolan för att han älskade att ha rosa kläder! När hans mamma tog upp det med skolan så fick hon till svar att man ju faktiskt kan förvänta sig att bli mobbad om man bär rosa kläder som kille! Det är ju knappast barnen som tycker det är konstigt att som kille bära rosa utan det är ju de vuxna!! Men vad är det som är så provocerande?? Speciellt hos heterosexuella män så är denna rädsla stor! (vill här poängtera att det så klart inte handlar om alla heterosexuella män..men det är en stor överrepresentation, även kvinnor kan ju åxå tycka att rosa på killar är "fel"!) Vad är man rädd för?

Men det är ju tyvärr så världen ser ut idag. Gå in i en butik som säljer barnkläder...gå först till tjejavdelningen..där finns det massor av olika typer av kläder, T-shirts, linnen, kjolar, klänningar, långbyxor mm i alla regnbågens färger!! Gå sen över till kill-avdelningen där det inte finns hälften så mycket att välja på både i klädväg och i färger... varför?!? Och så fortsätter det uppåt i åldrarna. Jag har i flera år gått och tyckt att det är tråkigt att shoppa för att man går in i en butik och måste först leta sig igenom 3 våningar med tjejkläder för att komma fram till kill-avdelningen som ligger i ett hörn längst in och som inte har en tredje del mot vad tjejerna har att välja på!

Det pratas så mycket idag om jämställdhet. På wikipedia hittade jag följande: "Enligt diskrimineringsombudsmannen innefattar jämställdhet mäns och kvinnors lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter och att kön inte skall vara ett omotiverat hinder för personlig utveckling."
Så varför har tjejer så mycket mer att välja på i klädväg än killar... varför kan vi inte kunna få vara lika jämställda där? Jag vet att detta låter som något fånigt och ytligt kanske...men i grunden så handlar det ju om något viktigt. Att alla människor ska ha rätt till att få vara som de är och få välja!! Alla tjejer vill inte ha långbyxor på sig, och då har de valmöjligheten att bara gå i kjol, klänning eller vad de än vill ha på sig, men en man har inte samma möjligheter! Är inte det diskriminerande?!

Som jag skrev i början så drog jag mig lite för att skriva detta inlägg... vad är det jag är rädd för?
Man har blivit lite hjärntvättad (kan inte komma på nått bättre ord) av hur världen ser ut hela sitt liv att man är rädd att sticka ut och göra något som inte anses vara normalt...att folk ska tycka att man är konstig och knäpp! Men varför?? Hur kan ett klädesplagg avgöra hur en person är? Varför är vi människor så förbannat ytliga att vid första anblicken av en människa tror oss "veta" hur personen är innerst inne och dömma om det är lite avvikande till hur just vi är!

Jag tycker det är så löjligt att inte kunna få ta på sig vad man vill och känner för? För några år sedan så var det inne att ha sarong på sig..både som kille och tjej... där hade det ju verkligen kunnat skapats en ny trend som så småningom hade inneburit att killar åxå får bära kjol och klänning.. men det verkar som att sarongen försvann lika fort som den kommit.
Tänk vad mycket roligare det skulle bli att gå på fest om man som kille hade så mycket fler valmöjlighheter än skjorta och slips! Inte för att det är något fel på de kläder vi "har fått"...det är ju mycket snyggt med en kille i tex smoking, men variationen hade ju varit så mycket mer spännande. Om vi på oscarsgalan hade kunnat få se Brad Pitt gå på röda mattan i en Vera Wang klänning och Angelina Jolie i en svart smoking... det sistnämda hade ingen blivit så värst förvånad över... men hade Brad Pitt kommit i en klänning så hade det säkert pratats om hans mentala hälsa?!

Jag hoppas att det i en inte allt för snar framtid finns någon modeskapare som börjar designa klänningar för killar...som kan vara som en 2000-talets Coco Chanell för killmode!! Både jag och Sara insåg att en klänning på en kille framhäver helt andra saker hos plagget än på en tjej och det är väldigt intressant och snyggt! Så tänk om det fanns klänningar skapta för en manskropp...vilka möjligheter!

Jag insåg att jag tyckte det var både roligt, skönt och snyggt att ha en klänning på mig... tanken slog mig att jag skulle behålla den på och promenera hem med den..mest för att se hur folk hade reagerat.. men jag vågade inte! Så jag har ju åxå dessa sociala koderna djupt rotade i mig, hur man ska vara som kille..men jag önskar, och försöker, att göra mig lite fri från dessa "måsten". Det kommer nog dröja ett tag innan jag vågar mig ut i klänning...men ett första steg är ju att börja prata om det...


Mattiaz x

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!