Thursday 3 March 2011

pengar för lidande?!

Satt framför tvn ikväll och halv-tittade på Debatt. Skrev ett inlägg på min musikalblogg samtidigt så lyssnade på vad som sades på tvn men tittade inte jätte aktivt.
De diskuterades om Big Brother, bloggande och om "de glömda barnen" (tror jag de kallade det iallafall)...som sagt tittade inte jätte noga så hoppas jag inte fått detta helt om bakfoten..

Det handlar alltså om människor som när de växte upp tagits om hand av myndigheterna och satts i olika fosterhem och så.. och på så sätt "förlorat" sin barndom. Det verkar verkligen som att de haft hemska upplevelser... Morgan Alling var en av dem som medverkade och som har skrivit en bok om sin uppväxt.
Det som har kommit upp som förslag nu är att dessa människor som råkade ut för detta ska kunna ansöka om att få 250 000kr och en offentlig ursäkt som någon slags kompensation. Och detta debatterades häftigt om. Vissa tyckte det var ett jättebra förslag och såg det som lite plåster på såren. Sen satt där åxå 2 sura gubbar (förlåt men kan inte beskriva dem som nått annat) som tyckte att detta förslaget var fullständigt vansinnigt...för 250 000 var ingenting mot vad de hade gått igenom. De menade alltså att de skulle ha mycket mer pengar.
Jag satt och blev irriterad i min soffa (jag har en soffa.. hurra.. haha) och tänkte att hur ska pengarna ge dem deras barndom tillbaka? Uppenbarligen har de varit med om hemska saker som de fortfarande är bittra över.. så hur ska 250 000 (eller kanske 700 000 som gubbarna minst ville ha) ersätta dem för de lidande de haft? Kommer de bli lyckligare för att de får pengar.. och OM de skulle bli lyckligare.. har de då varit ett sånt stort lidande? Hur kan du sätta ett penga-pris på lidande?

Betyder det att alla som blivit mobbade i skolan åxå har rätt till att få pengar för att man har blivit behandlat orätt och för att ingen lärare såg det? Tja, då skulle jag vilja ha en 10 000 kanske... eller.. nä, jag mådde ju ganska dåligt under grundskolan.. 20 000 kanske det är värt... fast det e klart.. jag har ju fortfarande sviter av det som hände under min uppväxt... minst 50 000 kräver jag... fast om jag går och mår dåligt i några år till för det som hänt så kanske jag kan öka priset på mitt lidande till 250 000! ja det tycker jag det är värt.. NOT!
Gå och ta tag i dina problem istället.. och spendera de där pengarna på barn som har det svårt idag och som faktiskt kan ha nytta av dem! ge dem till fattiga, hemlösa som kan ta sig ur sin situation nu!!
Jag vet att det låter enkelt..men vet åxå att det är väldigt svårt att bearbeta det man varit med om... Men jag tror, till 100%, att det är en mycket bättre lösning till att må bättre och gå vidare i livet än 250 000!

Mattiaz x

1 comment:

  1. Du har en klar poäng! Var drar man gränsen för vem som blivit tillräckligt misshandlad av samhället för att bli kompenserad med pengar och hur sätter man pris på lidande? Dock är det ju precis det man gör när människor suttit häktade och blir frikända och får skadestånd som inte sällan handlar om miljonbelopp. Då är det. provocerande att de förlorade barnen går utan. Man önskar det fanns hur mycket pengar som helst. Jag tycker att de absolut skulle få gratis psykoterapi av de bästa som finns. Det tycker jag att samhället ar skyldiga dom. Det tycker jag alla som blivit glömda, utnyttjade eller mobbade skulle få. Det vore väl ett framtidens välfärdssamhälle? Pengar i all ära men dom läker inga sår och gör oss inte lyckliga.
    Puss fina du

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!