Friday 18 March 2011

Inspiration

Ett av mina absoluta favorit program på tv just nu är Project Runway som går på tv 3 på eftermiddagarna! Det är en designtävling där 15 designer tävlar om att designa snyggaste kläderna! En åker ut varje vecka tills det bara är 3 stycken kvar som får göra en hel kollektion var som visas på olympus fashion week i New York, och sen utses en till vinnare!
Jag älskar att titta på detta program och se dessa fantastiska människor skapa underbara kreationer och det kliar i mina fingrar för jag skulle vilja kunna göra samma sak. Nu finns det dock ett STORT problem... Jag kan verkligen inte sy!! (jag kan inte rita heller så det där med att rita mönster eller ens en skiss på hur man vill att kläderna ska se ut går ju fet-bort! =) )
Men jag blir grymt inspirerad av att titta på Project Runway så idag så kliade det så pass mycket i mina fingrar att jag bara var tvungen att göra något!! Tog en gammal tröja som jag inte använder längre och tänkte att jag skulle sy om den på något sätt... inte riktigt balklänning eller coture som det pratas om i project runway..men ändå!
Så iväg till nacka forum för jag var tvungen att inhandla en sprättare! Hittade åxå lite textilfärg som jag tänkte kunde vara lite kul.
Jag har ju inte någon symaskin så allt syande fick ske för hand!
Såhär såg tröjan ut från början:


Ibland är det lite jobbigt när man har en vision i huvudet men man kan inte få ut den i praktiken!

Men jag sprättade och sydde och målade...





Till slut så var den klar... Min fantastiska kreation... (det är tillåtet att skratta.. det gör jag!!!=)





Har även haft mycket musikalisk inspiration just nu...har suttit och skrivit ner lite låtar på noter. Det är nog det närmsta jag kommer komma när det gäller att rita.. mina noter ser iallafall helt ok ut... G-klavar är jag grym på att göra!=)=) Men när jag sitter där och ritar åttondelar och fjärdedels pauser så önskar jag att jag kunde rita något finare än en ring med en pinne brevid! MEN jag antar att jag inte ska klaga... jag kan ju faktiskt skapa musik! det vet jag... så jag får väl nöja mig med det! Men det är lustigt med saker man blir inspirerad av och tänker att man skulle vilja kunna men absolut inte kan!

Mattiaz x

1 comment:

  1. Åh, den gamla tröjan. Men visst varför inte. Inte så tokigt och alla ska börja någonstans. Mycket kreativt! :o)

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!