Tuesday 8 March 2011

Semlor

Idag är det ju fettisdagen!! Visste faktiskt inte varför det hette så och varför vi äter semlor på just denna dag. Enligt Wikipedia så är det här sista dagen innan den kristna påskfastan..och alltså en dag då man åt fet mat för att sedan kunna fasta!
Oavsett varför så är ju semlor väldigt gott, och eftersom det idag är den riktiga semel-dagen så tyckte jag att jag skulle göra semlor. Tycker inte att semlor man köper färdiga är speciellt goda så bestämde mig snabbt för att ta mig till affären och köpa grädde, mandelmassa och florsocker. Letade upp ett recept på bullarna i min gamla hemkunskapsbok och insåg att det ju inte var så svårt att göra bullarna..och det är ju roligt att baka! =)
Så iväg till affären för att inhandla det jag behövde och sen hem och börja baka!!
det såg ut såhär:









Och nu har jag precis avnjutit 2 semlor och gott kaffe!



Mattiaz x

2 comments:

  1. Åååh, dina semlor såg sjukt goda ut! Det är ännu godare med vaniljkräm istället för mandelmassa..:) Fasen att mna ska vara så jäkla lat. Kanske blir semmelbak imorgon då...

    ReplyDelete
  2. Du é så duktig vännen!

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!