Wednesday 9 March 2011

ord är bara ord!!

Sitter och tittar på kvällsöppet på tv4!
Anledningen till att jag tittade från början var att det skulle pratas om homofobin inom elitidrotten och det faktum att Anton Hysen idag kommit ut som homosexuell!
Det är lite skrämmande att det idag 2011 blir en sån media storm över att en fotbollsspelare kommer ut som gay, och jag kan inte annat än att hylla Anton för att han vågar komma ut och för att han kommer blir en stor förebild för väldigt många homosexuella ungdomar inom idrotten!! Och hoppas att detta kommer leda till att fler vågar ta steget ut. Även fast det är något privat och något som man egentligen inte ska behöver berätta om i media som fotbollsspelare..så behövs det pratas om så vi får det öppna jämlika samhälle vi vill ha!

Det som jag blev mest engagerad av dock under kvällens program var debatten som följde efter de pratat om homofobin. Det handlade om ordet neger. Komikern Marika Carlsson hade döpt sin stå upp show till: En negers uppväxt, och detta hade blivit anmält som hets mot folkgrupp till diskrimineringsombudsmannen...men friats!
Och jag blev så upprörd av hela debatten för den känns löjlig. Nu tänker nog många att jag inte kan avgöra om den är löjlig eller inte för att jag inte är svart och kan alltså inte förstå vad ordet neger har för klang eller innebörd om man får höra det som svart av en vit person. Men jag blev så glad att Ekdahl sa det jag tänkte nämligen att ordet bög för några år sedan hade en väldigt negativ klang, men idag så har det blivit mycket mer rumsrent för att det använts, och används, frekvent...och det har tvättat bort den negativa stämpeln. Tyvärr så kastades detta argument bara bort..kanske för att han som debatterade emot inte hade så mycket att komma med?!
Mannen som var så emot att man skulle använda ordet neger och som tyckte att man till och med ska förbjuda det pratade hela tiden om skillnaden mellan vita och svarta..att det "så klart" var vita män som friade ämnet hos diskrimineringsombudsmannen mm... och så sa han åxå att om Marika Carlsson kände att hon behövde ta itu med att hon kallats neger som liten så skulle hon gå i terapi och inte göra det till en offentlig föreställning. I´m sorry.. men den som verkar behöva gå i terapi för att hantera sina känslor och identitet som svart man var ju han!

Neger...Bög... det är bara ord...beroende på HUR de sägs så kan de få en negativ laddning. Bara för att man skulle förbjuda vissa ord så försvinner ju inte diskriminering! Bättre att använda alla ord och ta diskussionen om varför det finns en viss laddning bakom ett ord än att slå bak ut och känna sig kränkt av ett ord som inte ens sagts åt dig!!
Det är min åsikt!

mattiaz x

1 comment:

  1. Om jag kallar dig för bögjävel så är det någonstanns ok för jag är ju en själv men om erik nynasse säger samma sak så är det kränkande. Samma sak är det väl med neger. Om hon (som är mörk) vill kalla sin föreställning för det så är det helt ok. Om jag kallar henne neger så är det kränkande.

    Tack för din blogg i övrigt. Läser oftare än du tror

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!