Tuesday 16 February 2010

Melodifestivalen


När jag var yngre så jag var jag ett STOOOOOORT melodifestivalen fan (och kanske ett ännu större Eurovision song contest fan) Då var det ju bara en kväll och 10 bidrag. Jag klippte ut och sparade artiklar om festivalen och riktigt längtade efter den kvällen. Kommer ihåg hur lååång den lördagen var då det äntligen var dags för eurovision song contest. Det började ju inte förrän kl 9 på kvällen och höll på till midnatt, så när jag var ganska så ung så tyckte mamma att man skulle sova middag så att man kunde vara vaken ända till midnatt...men vet till tusan om jag kunde sova så mkt. Var ju så exalterad! =) Lördagsgodiset var köpt. Tidningen var köpt (oftast flera olika) och den/de låg uppslagen med sidan där alla låtarna var listade och där man kunde följa med i omröstningen och skriva i vad alla låtar fick för röster!!! Och...det viktigaste av allt... BANDSPELAREN var laddad, med ett tomt band och rätt radiokanal så man kunde spela in låtarna på band!!! VÄLDIGT VIKTIGT!!! =)
Intresset för melodifestivalen och eurovision svalnade rejält när de 1999 bestämde sig för att ändra reglerna så att man fick sjunga på engelska. Sååå tråkigt!! Men visst så tycker jag fortfarande det är kul med melodifestivalen.
Det är lite tråkigt när man bor utomlands att inte kunna följa hysterin i sverige..även fast internet har gjort det mycket lättare så man kan följa en del. Men eftersom jag nu jobbar på lördags kvällar så har jag inte kunnat se nån av de första 2 delfinalerna live. Men har sett de låtar som åkt ut från delfinal 1, plus hört de andra låtarna som gått till final! (fråga inte hur.. haha) och jag måste säga att jag inte är så imponerad. Från delfinal ett så gillade jag Linda Pritchard jätte mycket. Snyygt nummer och bra låt..varför gick inte hon vidare?! Istället gick Ola vidare?!! Jag är inte så mkt för alla dessa idol-töntar som tror att de är nått haha. Borde ju hejja lite extra på ola eftersom hans mamma var min tandläkare när jag växte upp... men nä, tyckte låten var tråkig och gillar inte hans röst!
Och han salem..fakiren eller vad han nu heter.. inte alls min typ av musik. (Martina om du läser detta...e säker på att du älskar det..haha)
Såg hela delfinal 2 idag och den ända låten som jag fastnade direkt för var (hör och häpna..kanske) Kalle moreus och orsa spellmän. Tyckte den var superfin. Inget att skicka till eurovision kanske men bra låt. Eric Saade var ju fakeboy och inte manboy (töntig titel på en låt förresten!) det var ju inte live..eller det var det väl kanske åxå..bara det att de skruvat upp det redan förinspelade så högt att hans livesång dränktes!! Kasst!! Andreas Johnson...näääää.

Tycker det e kul att det är 4 delfinaler och mer melodifestival nu än förr...men det tråkiga är att det blivit en kändisfest och att många röstar på artsiterna och inte på låtarna. Det startades facebook grupper med namnen: Skicka "(artistens namn)" till globen!!! för flera månader sen innan de ens hört låten! Och att artisterna väljs ut till låtarna. och att det nästan bara är etablerade artister. TRIST!!

Nåja, det är 2 delfinaler kvar så hoppas det kommer nått riktigt bra snart!! tyckte förövrigt att rätt låt vann förra året så antar att det kommer bli en skitlåt som vinner i år! =)
Hoppas förövrigt på att jag får ledigt från jobbet den 27:e så jag kan titta på den sista delfinalen för då ska min fantastiska vän NEO vara med!! De visar melodifestivalen på storbildskärm på svenska kyrkan här i london...så hade vatt kul att se live!! och hålla tummarna=)

Mattiaz x

3 comments:

  1. Jag gillade oxå Linda skarpt! Tyckte det var kanon och tror att låten hade haft bra chans i ESC oxå... Men men... Inte hjälpte det. Hade hellre sett henne i final än Ola, men det är ju fjortistjejerna som röstar...
    I lördags gillade jag oxå Underbart, men den hade kanske vunnit på en lite vassare sångare (även om han var krasslig nu). Sen kollade jag lite extra på min kompis Hanna, som hade en cool scenshow, men kanske inte mello-låt...
    Men det finns ju mer att se fram emot - Alcazar, Jöback osv osv...

    Kram Nina

    ReplyDelete
  2. Orsapojkarna var ju helt klart bäst!!!

    Haha, nej det fattades lite på Ikea, typ Lilla snigel o sådär...

    Jag ska hjälpa dig med bildtexter, är värsta proffset nu ju!!;) Mejla bilder, så fixar brorsan headern!

    XXX

    ReplyDelete
  3. Heey Mattiaz!!!!

    Nivået på deltagelsen til sverige i år, er ikke mye bra:( Ser veldig dårlig ut! Vet ikke om du har hørt Linda B feat. Velet som ikke kom med? Der hadde det vært en sjans i hvertfall:D

    Rasmus:)

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!