Thursday 25 February 2010

...and All That JAZZ!!!

Ikväll var det dags att återigen få sjunka ner i en mjuk, vikbar stol, lyssna på sorlet av förväntansfulla människor, känna spänningen när klockan börjar närma sig (i det här fallet) 8 och njuta av doften av teater rök (och av nån konstig anledning...fisk!..fråga mig inte varför!). Ikväll var det dags för CHICAGO!!!
Jag begav mig hemifrån i vad som beskrivs bäst som: Uselt Londonväder!! dvs regnet öste ner och man skulle egentligen hellre velat stanna inomhus..men Ruthie Henshall väntade...ja inte på just mig kanske, men hon väntade på att få göra sin entre och det ville jag ju inte missa, så det var bara att ge sig iväg!
Mötte upp en förväntansfull men förkyld(inte sjuk!!!) sara som längtat efter att få se Ruthie Henshall LIVE, och Danne som nog åxå var förväntansfull över att få se sin första musikal! =)
Efter att vi hämtat ut biljetterna och en snabb kaffe på starbucks så gick vi tillbaka till teatern och intog våra fantastiska platser och njöt av en fantastisk föreställning!

Chicago är skriven av John Kander och Fred Ebb och hade premiär 1975 och spelades i 2 år. 21 år senare (alltså 1996) så sattes den upp på nytt på broadway och ett år efter det i London där den har spelats sen dess.
När den hade premiär i london 1997 så spelades en av huvudrollerna av den fantastiska musikalartisten Ruthie Henshall! Och hon har nu kommit tillbaka för att spela rollen igen för en kortare period. Det är förövrigt samma roll som Petra Nielsen spelade här i london och även på Broadway!! Och även om Ruthie Henshall nu är 12 år äldre (hon fyller 43 i år) och har fött 2 barn och inte längre är den fantastiska dansaren med värsta snyggaste kroppen längre så är hon fortfarande helt underbar!! Ett verkligt proffs! Och hennes motspelerska Anna Jane Casey är inte sämre hon! Fantastisk röst och vilka kickar!!
Jag såg Chicago för första gången för 2 år sedan. Hade stora förväntningar för hade sett filmversionen och tyckt att den var grym (speciellt Cell block tango!) men blev besviken på scenversionen för den e ganska annorlunda mot filmen. Scenversionen är väldigt avskalad. Ingen egentlig scenografi. På scenen finns orkestern och svarta stolar på sidorna där ensemblen sitter när de inte är "på scenen". Men nu när jag sett den igen (det var min tredje gång ikväll) så måste jag säga att jag börjar uppskatta scenversionen mer än filmen! Det är absolut en lite annorlunda musikal...men ack så bra=) det görs inte såna här musikaler längre vilket är synd!!

Mattiaz x Jag och Anna Jane Casey

Sara med sin älskling Ruthie Henshall


"Me and my baby...my baby and me..."=)
"And all that jazz"!!!

(Fotograf, Danne!)

3 comments:

  1. Nu lyckas jag kommentera här!

    Va snabb du var med att få upp korten:) Och inlägget också för övrigt. Mkt nöjd med att du inte skrev att jag var sjuk, haha. Och mkt nöjd med kvällen, gud va bra det var!!

    Nu får vi peppa inför lördag och hoppas att den showen håller samma klass. Schlager vs. Ruthie.. ja, jag vet inte jag. Kan bli svårt...eller?

    Xoxo!

    ReplyDelete
  2. Gud, vad underbart nördiga ni är!!! Önskar att jag oxå var i London och kunde gå på musikaler var och varannan dag! Njut lite åt mig oxå! KRAM Nina

    ReplyDelete
  3. Korten kommer på söndag när vi ska sammanfatta det bästa av februari med bilder. Usch, vilka bloggnördar vi är, haha.

    ReplyDelete

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!