Wednesday 13 April 2011

It gets Better - Det blir bättre

Just nu så går det reklamer på tv3 om ett nytt program som börjar på söndag kl 21 och som heter "Det blir bättre". Det är tv3 i samarbete med Rädda Barnen som gör detta program och som för en kampanj om utsatta barn i Sverige. Det är ju jättebra, absolut! Barn som mobbas och som är utsatta på något sätt är ju något som måste uppmärksammas. Det som dock direkt slog mig när jag såg reklamen första gången var att "Det blir bättre" är taget från den amerikanska kampanjen "It Gets Better".

"It Gets Better" startades i usa efter att flera unga hbt-personer hade begått självmord. Jag blev uppmärksammad på den genom att ett stort antal artister som jobbar på Broadway spelade in en låt tillsammans... finns även väldigt många videoklipp på youtube från kändisar som, bland många andra, Daniel Radcliff (Harry Potter), Chris Colfer (Glee), Tim Gunn (Project runway), Jewel och även Barack Obama där de pratar om och till hbt-ungdomar att även om allt känns hopplöst nu så kommer det att bli bättre! Vi är alla lika mycket värda och det finns så mycket att leva för! (Gå gärna in på youtube, sök på It Gets Better och titta på klippen..finns hur många som helst och det är ett fantastiskt budskap!)

När jag först såg reklamen för "Det blir bättre" på tv så blev jag glad... men det tog ca 10 sekunder tills mitt leende försvann.. Det nämndes inte någonting om hbt-ungdomar.... Visst så är "Det blir bättre" samma kampanj som "It gets Better"?! eller? Blev lite förvirrad och har gått och funderat på det i några dagar nu... och varje gång jag ser en ny reklam för det på tv så blir jag bara arg! Som sagt.. det är JÄTTEBRA att det görs en kampanj som talar om för utsatta barn att livet kommer bli bättre i framtiden, att det finns hopp... MEN: "It gets Better"-kampanjen är ju främst riktad till HBT-ungdomar... några som, även fast vi idag lever i ett mer öppet samhälle än för 20 år sedan, inte syns så mycket. Och en kampanj som jag som öppet homosexuell känner mig väldigt känslomässigt engagerad i!

Jag har som sagt gått och funderat på detta i några dagar nu och funderat på om jag skulle skriva en blogg inlägg om det. Sen så har jag känt lite att jag kanske överreagerar! Återigen... det är ju JÄTTEBRA att det görs såna här program... MEN kan de inte hitta på något eget?! Det blir ju faktiskt som att de har snott en kampanj rakt av... och sen skalat bort (eller bara "breddat" som de på rädda barnen säger) det som är grundtanken... och det budskap man då ger är ju att det inte är så viktigt med HBT-frågor..eller att de inte är tillräckligt utsatta för att de bara ska handla om dem! Visst, det är en bra kampanj.. men skapa något EGET och sno inte från HBT-världen och sen låtsas som att det regnar..!

På rädda barnens hemsida så står följande om projektet:
"Efter ett stort antal självmord bland unga hbt-personer i USA höll politikern Joel Burns i oktober 2010 ett känslofyllt tal med temat ”det blir bättre”. Talet fick ett enormt genomslag världen över och kom att engagera en lång rad kända människor i kampen mot mobbning och utanförskap. Budskapet är enkelt – ge inte upp, det blir bättre, något som Rädda Barnen och TV3 tagit fasta på i kampanjen "Det blir bättre"
Vidare skriver de om att rädda barnen vill "påverka både politiker och allmänhet att ta ett större ansvar för barn som far illa på grund av våld och övergrepp."

För det första så har de ju inte kollat upp all fakta! Ja, Joel Burns tal handlade om It gets better...men det är inte han som startat (eller driver) kampanjen. Den hade startats en månad tidigare av Dan Savage och hans partner Terry och hade redan dragit till sig mycket uppmärksamhet! Alla dessa kända människor de pratar om som har engagerat sig har just engagerat sig i kampen mot mobbing...PÅ HBT-ungdomar!!!!!
Att de helt fräckt, efter att ha skrivit att kampanjen i grunden handlar om utsatta hbt-ungdomar helt slänger dem åt sidan och säger att denna kampanjen ska handla om barn som blir utsatta för våld och övergrepp gör mig så arg, ledsen och besviken!!

Läste en blogg idag om ämnet och det var de som gjorde att jag kände att jag inte var knäpp som reagerade som jag gjorde när jag såg klippet!
Snälla gå in och läs denna blogg...det är väldigt bra skrivet. Läs gärna även i kommentarerna där presschefen på Rädda barnen har kommenterat..och missar poängen totalt tycker jag!! Detta är länken: http://www.asiktstorped.se/privat/hej-normativitet/radda-barnen-forringar-hbt-ungdomar/

Jag hade önskat att rädda barnen i Sverige 2011 hade haft modet att göra en kampanj som riktar sig till hbt-ungdomar, att våga stå för att alla är lika mycket värda oavsett sexuell läggning! Och det betyder INTE att man tycker att en viss grupp utsatta är viktigare än andra...MEN: Hur många kampanjer har rädda barnen gjort under deras 90-åriga historia..och hur många har riktat sig till HBT-barn och ungdomar?..just det! Det är kanske tid att våga sätta en grupp i fokus som varit i skymundan alldeles för länge!



Mattiaz x

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!