Saturday 9 April 2011

Pengar

En vän till mig tycker att min blogg ibland är en politisk blogg... själv tycker jag inte det eftersom jag inte egentligen är intresserad av politik, fast kanske jag borde bli mer insatt...

Iallafall... idag kände jag att jag var tvungen att skriva av mig lite!
Hörde nyheterna på radion i morse och de pratade återigen om fallskärmarna som cheferna på vattenfall hade fått...
Det fick mig att tänka; Varför tycker de att de har rätt till fallskärmar för miljoner?!? De lär ju ha en väldigt hög månadslön och speciellt om de gör ett dåligt jobb och blir sparkade så ska de ändå få miljoner?! Om en människa som tex jobbar som sjuksköterska blir sparkad... inte får han/hon några pengar?!?!! Det är ju helt galet!! Visst, är du chef för ett så stort företag som tex vattenfall så klart du ska ha bra betalt...men det får de ju med sin stora månadslön. Hur kommer det sig att de förtjänar ytterligare pengar när de slutar? Jag fattar verkligen inte...så om nån kan förklara rättvisan med fallskärmar så skriv gärna en kommentar!

Och sen så läste jag om Tv-kocken och stjärnkrögaren Erik Videgård som drabbats av cancer och som fått avslag från Försäkringskassan och får inga pengar från dem. Ja, det är jättehemskt och klart han har rätt till pengar när han är sjuk.. MEN det jag reagerade på det var att i en artikel om honom så sa han att han nu jobbade 50% och hade 14 500kr i lön innan skatt men det klarade han ju minsann sig inte på...dessutom så är han gift (och jag vet ju inte hur deras livsituation ser ut, men får ju anta att hans fru jobbar, eller får in pengar till hushållet på något sätt) Det finns säkert väldigt många i sverige som tjänar ungefär lika mycket (eller lite kanske man ska säga?!) som Erik gör nu...och som är ensamstående! Hur klarar det sig?!
Visst, jag fattar...är man van att tjäna stora pengar och har en flådig lägenhet så e det klart att det känns som lite pengar...men det känns väldigt orättvist när det blir som att vi ska tycka synd om honom för att han nu är "fattig" när det finns de i samhället som har så mycket mindre!

läste just en kommentar på artikeln på aftonbladet... och hon som skrev har verkligen samma syn som mig. Det stod såhär:

"Ser i en annan artikel att Videgård har 14 500 kr/mån i lön på en halvtidstjänst och inte klara sig. Själv har jag 13 800 som sjukpensionär och jag har inget val. Är man sjuk så är man och f ö så klarar jag mig alldeles utmärkt på min sjukpension. Men det är klart är man van att "ligga på topp" så kan det kanske vara svårt att anpassa sig. Vikegård har i alla fall möjligheten att bli frisk och kunna komma upp i lön, dessutom är han ju gift och frun får väl bidra. Det är värre för den som är singel. Jag har ingen förståelse för det här gnället när det finns ett ljus i tunneln även om det är en bit kvar dit"

Mattiaz x

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
Musikaltokig kille som jobbar som musikalartist och som är musikalnörd ut i fingerspetsarna!